Project Description
Luisa Brychcinová
tanečnice
“CÍTIT HUDBU SKRZE TĚLO, V PŘÍTOMNÉM OKAMŽIKU TADY A TEĎ, JE NEZAPOMENUTELNÝ POCIT”
“Jít urputně po jedné cestě vás nemusí vždy dovést do šťastného cíle.”
Luisa Brychcinová
tanečnice
“CÍTIT HUDBU SKRZE TĚLO, V PŘÍTOMNÉM OKAMŽIKU TADY A TEĎ, JE NEZAPOMENUTELNÝ POCIT”
“Jít urputně po jedné cestě vás nemusí vždy dovést do šťastného cíle.”
Jsem absolventkou Taneční konzervatoře. Od dětství jsem byla fascinovaná pohybem, hudbou, uměním a divadlem. Od pěti let jsem dělala sportovní gymnastiku, tu později vystřídala gymnastika moderní.
Jednoho dne, když jsem naživo spatřila baletní trénink, jsem doma oznámila, že chci dělat balet, zkusit přijímačky na Taneční konzervatoř a stát se primabalerínou. Tento dětský sen se mi z části splnil, jelikož mi letos osmileté studium na konzervatoři skončilo.
BOLESTI ACHILOVEK
Už od prvního ročníku jsem měla jako hlavní studijní obor klasický tanec. V polovině studia jsem si ale z přetížení a nedostatečného odpočinku uhnala zánět achilovek, což mě vyřadilo na dlouhou dobu z tréninku. Ten pocit bezmoci, kdy chcete tančit, ale nemůžete, byl hrozný a nechtěla jsem jej znovu zažít. Zvlášť, když z vedení školy byl na mě vyvíjen velký nátlak, abych se už dala konečně dohromady.
Na konci roku jsem, jak bylo mým zvykem, všechny zkoušky urvala a s bolestí jsem dokončila ročník a mohla nastoupit do dalšího. Od té doby mě ale potíže s achilovkami a nárty doprovázely celým studiem.
Navíc se ve mně kumuloval obrovský stres z profesorů, z mého vzhledu, z budoucnosti a dalších možných zranění. Každým rokem jsem kvůli potížím pravidelně vypadávala z tréninků a začala proto své tělo nenávidět. Nakonec to vyústilo v pravidelné užívá prášků na bolest. Překračovala jsem maximálně doporučené dávky a tréninky bez nich jsem si už nedovedla představit. Takhle to trvalo dva roky, kdy mou snídani tvořil Nimesil, Ibalgin nebo Guajacuran.
PROČ JSEM OSLOVILA MILANA?
Všechno skončilo a zároveň začalo minulý rok v lednu, kdy jsem měla oslabenou imunitu natolik, že jsem chytla dvakrát covid a nakonec i mononukleózu, která mě definitivně vyřadila na půl roku z tréninku. Přestože jsem čas trávila doma a neměla žádnou zátěž, bolesti neustoupily, ačkoliv na žádném vyšetření se nic nenašlo.
Byla jsem nešťastná a frustrovaná, nic se mi nedařilo, nikam jsem se nevyvíjela a z tance se mi začala vytrácet radost. Jednu dobu jsem i uvažovala, že bych s tím měla raději skončit… Ale někde v hloubi duše jsem věděla, že to tak nechci a jen potřebuji opět najít motivaci a podporu. Tu jsem našla právě u Milana. Kontakt na něj mi dala skvělá terapeutka Klára Tuzarová, ke které jsem chodila na psychosomatiku.
A tak jsem k Milanovi přišla s prosbou o pomoc a se strachem, že školu kvůli opakujícím se bolestem nedokončím. Postupem času jsme začali otvírat i témata, která se neobešla bez slz. Byl pro mě obrovskou oporou v dobách, kdy mi ve škole nikdo nedával naději, že dostuduji. Díky němu jsem získala jakýsi nadhled, lehkost a radost, která mě dovedla až k úspěšnému ukončení studia a novým obohacujícím pocitům, které tvoří umělce umělcem.
ZMĚNA OBORU
Po vyléčení z mononukleózy, v záři minulého roku, jsem dodělala dodatečné zkoušky a nastoupila do posledního ročníku. Jedním z problémům, který jsme s Milanem řešili, byl tanec na špičkách. Na každé sezení jsem proto tuto specifickou taneční obuv, ze které jsem měla obrovský strach, brala s sebou. Jelikož bolesti se objevovaly už při pohledu na ně či při pomyšlení, že bych si je měla obout a nebo v nich tančit.
Představu, že tanec na špičkách opustím, jsem brala jako obrovské selhání a nechtěla jsem si to dlouhou dobu připustit. Postupem času jsme ale s Milanem objevili širší způsob vidění a díky jeho podpoře jsem v sobě přijala tu skutečnost, že špičky pro mě nejsou momentálně tou nejlepší cestou a že má síla je v něčem jiném. I když se to možná nezdá, bylo to velké a těžké rozhodnutí, ze kterého mě řada lidí zrazovala. Tvrdili, ať to ten rok na klasickém tanci ještě vydržím, ať zatnu zuby a odmaturuji.
Jakmile jsem ale poslechla své tělo a srdce, věděla jsem, že to bylo mé nejlepší rozhodnutí. Na poslední chvíli jsem změnila svůj hlavní studijní obor a přešla na moderní tanec, ze kterého jsem měla za pár měsíců složit maturitní i absolventskou zkoušku. Špičky jsem ale nezahodila a stále na nich trénovala, ale už ne v takové míře jako před tím a ne s takovou silou a zaťatostí. A v květnu tohoto roku jsem odtančila i dvě představení na špičkách.
NEFIXOVAT SE TOLIK NA OKOLÍ, ALE BÝT SOUČÁSTÍ PROSTORU
Ve škole se k tanci přistupovalo převážně jako ke sportovnímu výkonu. Když po nás ale chtěli nějaký “přesah”, nevěděli jsme, jak jej najít. S tím mi pomohl Milan. Témata, která jsme brali ve škole jen teoreticky, jako například prostor, hudba, napojení na diváky, sebevědomí, energie…jsme s Milanem prociťovali a uváděli do praxe.
Naučil mě být si sebe více vědoma a netančit z hlavy, ale z těla. Věřit sobě v těle. Nenechat se vyvést z míry, když vidím diváky, ale naopak na sebe nechat působit energii a ticho, které v sobě všichni společně máme. Nově jsem objevila jakou sílu má můj přístup k hudbě. Že je velký rozdíl mezi poslouchat hudbu a slyšet hudbu, ale nejkrásnější je hudbou BÝT.
Nově jsme otevřeli i téma TICHO, které pro mě dosud bylo jen dobou, kdy nehraje hudba. O tom bych se ještě ráda více dozvěděla, jelikož je to pro tanečníka nesmírně obohacující pocit, se kterým nás nikdo ještě neseznámil.
NEJTĚŽŠÍ, ALE NEJKRÁSNĚJŠÍ ROK
Změny v novém vnímání tance i sebe sama, které se zprvu děly jen uvnitř mě, začaly být časem patrné i na venek. Když jsem na konci studia získala diplom za nejlepšího absolventa oboru moderní tanec, brala jsem to jako zázrak. Něco, co jsem vůbec neočekávala a ani na tom nelpěla, přišlo.
S lehkostí a bez bolesti…
Ačkoliv maturitní ročník je velkým strašákem a bývá tím nejtěžším, já jej považuji za nejkrásnější a nejúspěšnější, a to díky Milanovi.
Toto malé dílo vzniklo z čisté improvizace v době mého zranění. Pohyby jsem se nesnažila vymýšlet za účelem něco vytvořit, ale objevily se samy, jako svobodná reakce těla na hudbu. A proto sólo považuji za svou osobní výpověď, že zranění není stopka, ale šance objevit novou cestu, inspiraci a víru v sebe a své tělo.
(Součást komponovaného večera – Vánoce s Bohemia Baletem, 20.12. 2023)
Hudba: René Aubry – Salento
KONTAKT
PaedDr. Milan Moravec
e-mail: milan@conscio.cz